Alışveriş ve E-Ticaret Şikayetleri
Modern çağımızda yaşanan hızlı değişim ve gelişim süreci üretilen ürünlerin sürekli yenilenmesine, yenilenen durumlara göre de farklı tüketici sorunlarına yol açmaktadır. Günlük hayatımızın bir parçası olan tüketici problemlerinin çözümü bilinçli tüketimden ve tüketici olarak yasanın bize verdiği haklarımızı bilip kullanmaktan geçmektedir.
Tüketiciler, öncelikle sahip oldukları haklar hakkında yeterli derecede bilgi ve birikime sahip olmalıdır. Yasal düzenlemeler ne kadar tüketicilerin lehine olursa olsun kanunları bilmeyen tüketiciler haklarını aramakta zorluk çekerler. Gelişen ve sürekli değişim halinde olan dünyamız şartları altında; beslenme, barınma, ısınma, aydınlanma, ulaşım ve haberleşme gibi ihtiyaçlar tüketicinin temel haklarındandır.
Bilinçlenmiş tüketiciler sağlıklı ekonominin temel taşıdır. Bilinçli tüketim tekniğinde amaç; alışkanlık ve dış etkilerle davranmadan akılcı, planlı alışveriş etmek, sağlıklı, güvenli, topluma ve çevreye duyarlı, kaliteli ürün ve hizmetleri satın almak ve sonuçta da sağlık, huzur ve mutluluğu artırmak suretiyle daha iyi bir yaşam kalitesine ulaşmaktır. Bilinçli tüketim öncelikle alışverişin dikkatli bir şekilde planlanması, alışveriş sırasında birtakım kuralların takip edilmesi ve alışveriş sonrasında bir değerlendirme yapılması tavsiye edilmektedir.
Bilinçli Tüketici Olmak İçin Püf Noktaları
Hem kendi bütçemiz hem de ülkemizin ekonomisine katkıda bulunmak için alınacak önlemler;
- Gereksiz elektrik, su kullanımını azaltalım.
- Özellikle enerji tasarruflu ampul ve A sınıfı elektronik ürünler kullanalım.
- Belediyelerin ve sivil toplum kuruluşlarının birçok noktaya yerleştirdiği cam, kağıt, pil ve plastik konteynerlerine çöplerimizi atalım.
- Tüketicileri koruma derneği gibi tüketici örgütlerine üye olalım aktif şekilde toplantı, seminerlerine katılalım.
- Gereksiz yere ihtiyaç kredisi ve kredi kartı nakit avans kullanmayalım.
- Unutmayalım ki bankalar verdikleri kredi ve kredi kartı faizleriyle kar rekorları kırmaktadır. Ayrıca her yıl tüketicilerine gönderdikleri 30-100 TL arası kredi kartı üyelik ücreti ile kullanıcılarını mağdur etmektedirler. Yapılan araştırmalardan tüketici birlikleri ve şikayet bürolarına en çok şikayet edilen firmaların bankalar ve kredi kartı üyelik ücreti olduğunu öğrendik.
Kanunların bizlere tanıdığı hakları kullanmaktan çekinmemeliyiz. Şunu unutmamalıyız ki, sorumluluk bilincinin gelişmediği toplumlarda tüketicilere verilen hakların kıymeti bilinemez ve sonuç olarak da bu haklar layıkıyla hayata geçirilemez.
Tüketicileri yakından ilgilendiren marka ve firmalar, insanların memnun kaldıkları gibi zaman zaman şikayetçi olabilecekleri durumların yaşanması için uygun ortamlar oluşturmaktadır. Bu tür durumlar için insanların bilinçli tüketici tutumu sergilemeleri ve şikâyetçi oldukları firmanın memnuniyetsizlik verici ürün ve hizmetini diğer tüketicilerin de görebileceği şekilde yazmaları gerekmektedir. Tüketicilerin şikâyetlerini dile getirebilmeleri için kurulmuş olan pek çok internet sitesi ile firmalar daha özenli olmaya dikkat etmektedir.
Bilinçli tüketici olmak sadece kendi çıkarlarını düşünmek değil, başka tüketicilerin de haklarının korunmasına destek olmaktır. Bu konuda bilgi sahibi olan kişi sayısının artması tüketici şikayetlerinin de azalmasına neden olacaktır. Tüketici niteliğindeki insanların alışveriş sırasında ya da sonrasında akıllı tüketici olmaları firmaların da daha sorumluluk sahibi olmalarına büyük ölçüde etki edecektir. Hakları konusunda bilinçli olmayan ya da firmaların sorumsuz davranışları karşısında ses çıkarmayan tüketiciler, bir sonraki alışverişlerinde aynı hizmet kalitesine sahip olmaları kaçınılmazdır. Bu nedenle bilinçli tüketici olmak ve firmalar tarafından daha kaliteli imkân ve hizmetlere sahip olmak için haksız hizmetlere karşı ses çıkarmak ve şikâyetlerin belirtilmesi son derece önemlidir.
Ürün ya da hizmet alırken tüketicilerin memnuniyetsiz oldukları durumları şikayetlerini ilgili yerlere yazmaları, genel olarak tüm tüketicilerin o firma hakkında olumsuz bir kanıya varılmasına neden olacaktır. Özellikle aynı firma hakkında yazılan çok sayıdaki şikayet tüketicilerde güvensizliğe yol açar. Bu nedenle şikâyet siteleri firmaların hizmet kalitelerinde ve tüketicilerin satın alma kararları öncesinde ziyaret etmeleri gereken önemli adreslerdir.
Daha önce hizmet almadığınız bir firma hakkındaki düşünceniz olumlu olsa da bu konuda tüketici şikâyetlerinin okunması o firma hakkındaki olumlu düşüncenin değişmesine neden olacaktır. Bu sebeple olabildiğince şikayet sitelerini takip etmek ve firmalara karşı daha bilinçli olmak, memnun müşteri olmanızı sağlar. Firmaların da hizmet verdikleri tüketicilerine karşı gerekli sorumluluk çerçevesinde hizmet vermeleri şikâyet sitelerinde yer almamayı sağlar. Bu da tüketicinin firmaya karşı güven duygusunun gelişmesinde oldukça etkilidir. Tüketici şikâyetlerinin olumlu bir sonuca ulaşmasında oldukça etkili olan şikayet siteleri toplum olarak firma ve tüketici arasındaki dengenin sağlanmasında önemli rol oynamaktadır.
Tüketicileri yakından ilgilendiren marka ve firmalar, insanların memnun kaldıkları gibi zaman zaman şikayetçi olabilecekleri durumların yaşanması için uygun ortamlar oluşturmaktadır. Bu tür durumlar için insanların bilinçli tüketici tutumu sergilemeleri ve şikayetçi oldukları firmanın memnuniyetsizlik verici ürün ve hizmetini diğer tüketicilerin de görebileceği şekilde yazmaları gerekmektedir. Tüketicilerin şikayetlerini dile getirebilmeleri için kurulmuş olan pek çok internet şikayet sitesi ile firmalar daha özenli olmaya dikkat etmektedir.
Bilinçli tüketici olmak sadece kendi çıkarlarını düşünmek değil, başka tüketicilerin de haklarını korunmasına destek olmaktır. Bu konuda bilgi sahibi olan kişi sayısının artması tüketici şikayetlerinin de azalmasına neden olacaktır. Tüketici niteliğindeki insanların alışveriş sırasında ya da sonrasında akıllı tüketici olmaları firmaların da daha sorumluluk sahibi olmalarına büyük ölçüde etki edecektir.
Hakları konusunda bilinçli olmayan ya da firmaların sorumsuz davranışları karşısında ses çıkarmayan tüketiciler, bir sonraki alışverişlerinde aynı hizmet kalitesine sahip olmaları kaçınılmazdır. Bu nedenle bilinçli tüketici olmak ve firmalar tarafından daha kaliteli imkân ve hizmetlere sahip olmak için haksız hizmetlere karşı ses çıkarmak ve şikayetlerin belirtilmesi son derece önemlidir.
Ürün ya da hizmet alırken tüketicilerin memnuniyetsiz oldukları durumları, şikayetlerini ilgili yerlere yazmaları, genel olarak tüm tüketicilerin o firma hakkında olumsuz bir kanıya varılmasına neden olacaktır. Özellikle aynı firma hakkında yazılan çok sayıdaki şikayet tüketicilerde güvensizliğe yol açar. Bu nedenle şikayet siteleri firmaların hizmet kalitelerinde ve tüketicilerin satın alma kararları öncesinde ziyaret etmeleri gereken önemli adreslerdir.
Daha önce hizmet almadığınız bir firma hakkındaki düşünceniz olumlu olsa da bu konuda tüketici şikayetlerinin okunması o firma hakkındaki olumlu düşüncenin değişmesine neden olacaktır. Bu sebeple olabildiğince şikayet sitelerini takip etmek ve firmalara karşı daha bilinçli olmak, memnun müşteri olmanızı sağlar. Firmaların da hizmet verdikleri tüketicilerine karşı gerekli sorumluluk çerçevesinde hizmet vermeleri şikayet sitelerinde yer almamayı sağlar. Bu da tüketicinin firmaya karşı güven duygusunun gelişmesinde oldukça etkilidir. Tüketici şikayetlerinin olumlu bir sonuca ulaşmasında oldukça etkili olan şikayet siteleri toplum olarak firma ve tüketici arasındaki dengenin sağlanmasında önemli rol oynamaktadır