Tüketici Hakları
Günümüzde internet teknolojisinin gelişimiyle birlikte tüketiciler artık ürünlerini kolay ve zahmetsiz olması nedeniyle internet üzerinden satın alıyor. Bu zahmetsiz ve kolay olan online alışverişin ortaya çıkmasıyla birlikte hem tüketiciler hem de satıcılar daha önce hiç karşılaşmadıkları bazı problem ve şikayetlerle karşılaşmaya başlamışlardır. Tüketiciler kart bilgilerinin kopyalanması ve güvenlik endişesi yaşarken satıcılar da kargo aşamasında bozulan gıda ürünleri ve kırılan elektronik ürünlerin iadesinden mağdur oluyorlar.
İnternet ağı üzerinden online alışveriş yaparken mağdur olan tüketiciler şikayetlerini özellikle sosyal medya paylaşım ağlarında ve tüketici forumlarında ve Sikayet.com gibi tüketici şikayet sitelerinde dile getiriliyor. Tüketici Dernekleri tarafından yapılan araştırmalar özellikle belgesiz fatura/fiş alınmadan yapılan alışverişlerin tüketicilerin mağduriyete neden olduğunu gösteriyor. İnternet ortamında yapılan online alışverişte elektronik sözleşmeler hem tüketici hem de satıcı açısından hukuki yaptırım içerse de tüketicilerin bu sözleşmeleri kabul ederken çok bilinçli bir şekilde hareket etmeleri gerekiyor. İnternette tüketici haklarından habersiz olan tüketicilerin öncelikle tüketici hakları konusunda bilinçlenmesi gerekiyor.
Normal geleneksel alışverişte tüketici ve satıcı birbirlerini görerek alışveriş gerçekleştiriyor ve alıcılar ürünleri inceleyerek, deneyerek ve hatta çoğu zaman birçok kez değiştirerek satın alıyor. Online tüketimde ise tüketici alışverişini karşısında bir muhatap bulamadan online ortamda yapıyor, kart bilgilerini saldırı ve tehditlerin olabildiği internet ortamına taşıyor ve her şeyden önemlisi satın almayı düşündüğü ürünlere dokunamıyor, inceleyemiyor. Bu nedenle özellikle ülkemizde geleneksel alışverişe alışkın orta yaştaki ve yaşlı tüketiciler, online ortamda gerçekleştirilen alışverişe sıcak bakmıyorlar.
Ülkemizde Tüketici Hakları Yasasıyla tüketiciler hiçbir Avrupa Birliği ülkesinde olmadığı kadar sıkı korunuyor. Hatta satıcıların aleyhine bir çok madde bulunuyor. Bu yasaya göre tüketicilerin hakları satın alma işlemi internet üzerinden olsun ya da olmasın, temel olarak 4077 sayılı “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” ve bu doğrultudaki düzenlemelerle korunmaktadır. Bu yasada tüketicilerin karşılaşabilecekleri; ayıplı (kusurlu) mal, ayıplı hizmet, sözleşmelerdeki haksız şartlar, taksitli satış, paket tur, kampanyalı ve promosyonlu satış, kapıdan satış, mesafeli satış, her türlü banka işlemi, abonelik sözleşmesi, garanti belgesi, satış sonrası hizmetler, ticari reklam tanıtım ve ilanlar gibi birçok farklı durum ayrıntılı olarak düzenlenmiştir.