Tüketici Şikayetleri ve Tüketici Hakları
Günümüzde sanayi ve teknolojinin gelişimiyle birlikte her geçen gün artan rekabet koşulları, firma ve işletmeleri yeni müşteriler elde edebilmek amacıyla farklı pazarlama teknikleri uygulamaya zorluyor. Güçlü marka ve işletmeler çağımızın en ileri iletişim kanalı olan internet teknolojilerini reklam ve müşteri hizmetleri kanalı olarak kullanırken kimi zayıf işletmeler ise hala geleneksel yani yüz yüze ve telefonla iletişim kanalını kullanıyorlar.
Müşteriler ise odak noktada olarak kendilerine en uygun ve kaliteli ürünü temin edebilmek amacıyla her türlü iletişim kanalına açıklar. Artık işletmeler biliyor ki müşterilerin kral olduğu, şapka çıkarılacak bir hizmet beklediği çağda yaşıyoruz. Onları memnun edebilmek eskisi kadar kolay değil. Artık müşteriler nerede iyi, kaliteli ve güler yüzlü hizmet buluyorlarsa o firmadan alışveriş yapmayı tercih etmeye başlamışlardır. Bu da son zamanlarda müşteri hizmetlerinin önemini artırmış, firmaların müşteri ilişkilerine daha çok önem vermelerine neden olmuştur.
Günümüz müşterileri hizmet ve ürün çeşitliliğinin ve seçeneğinin çok olduğu bir ortamda en ufak bir memnuniyetsizlikte bile o işletmeyi terk edebiliyor. Hatta yaşadığı şikayet ve memnuniyetsizliğin düzeltilmediği, tekrarlandığı durumlarda ise sesini internet aracılığıyla tüm dünyaya duyurabiliyor. Peki bu nasıl oluyor? Tüketiciler 7/24 haklarını arayan tüketici şikayet siteleri ve sosyal medya sayesinde daha aktif bir konuma geldiler.
Satın aldığı bir ürün veya hizmetten memnuniyetsizlik duyan bir müşteri, sıkıntısını o işletmenin sosyal medya (facebook, twitter) üzerindeki şikayet sayfası üzerinden dile getirerek çözüm isteyebiliyor. Ya da işletmenin internet sayfasını tıklayarak görüş, düşünce ve şikayetlerini çok kolay ve basit bir şekilde dile getirebiliyor. Yine de çözüm alamadı mı? Yüzde yüz çözüm sağlayan ve 7 gün 24 saat etkin hizmet veren tüketici şikayet siteleri onları bekliyor.
Tüketiciler şikayetlerini deneyimli personelleri sayesinde mümkün olduğunca en kısa sürede sonuçlandıran ve müşterilere dilediği iletişim kanalıyla (sözlü, e-posta veya SMS) anında geri dönüşüm yapan kaliteli şikayet sitesi aracılığıyla, ücretsiz hizmet veren tüketici dostu olan, tüketiciden gelen şikayet haber ve mesajlarını anında yayımlayan ve çözüm arayan şikayet sitelerine başvurabilir. Tüketiciler şunu unutulmamalıdır ki, hakkını arayan tüketici bilinçli tüketicidir.
Şikayet siteleri ve tüketici memnuniyeti
İnternetten aldığım etek yırtık çıktı? Aman Allah’ım bu telefonun şarj aleti nerede? Hanım dolabı yeni aldık ne çabuk arızalandı? Bu ve bunun gibi şikayet söylemlerini sık sık duyarız. Tüketiciler karşılaştıkları durumu ilk olarak firmayı arayarak ya da ilgili firmanın müşteri hizmetleri birimini arayarak gidermeye çalışmaktadırlar fakat firma tarafından ya da müşteri temsilcileri tarafından genellikle geçiştirilmektedirler.
Şikâyetimi bildireli aylar oldu ama hala bir cevap yok mu diyorsunuz? Ne bekliyorsunuz? Tüketici hakem heyeti ya da tüketici mahkemeleri sizlere hizmet etmek amacıyla beklemektedir. Şikâyetinizin değerlendirilmeyeceğine kesin karar verdiyseniz bu durumda hemen adli birimlere başvurunuzu yapın ve nasıl bilinçli bir tüketici olduğunuzu herkese kanıtlayın.
Mağduriyetiniz uzun süredir giderilmedi ise bu durumda mağduriyetinizin giderilmesi için en hızlı iletişim ağının ne olduğunu bilmiyor musunuz? İnternette yer alan şikayet siteleri (Sikayet.com, Tuketiciden.com, TuketiciSikayetleri.com.tr) size bu konuda gereken yardımı en iyi şekilde yapacaklardır. İnternet ortamında sosyal paylaşım siteleri haricinde pek çok şikâyet sitelerinden yararlanarak almış olduğunuz hizmetten kaynaklanan durumun düzeltilmesini talep edebilirsiniz. Her türlü sıkıntının en hızlı bir şekilde giderildiği şikâyet durumlarınız için gerekli bildirimleri bu sitelere yazarak hızlı bir şekilde sizinle iletişim kurulmasını sağlayabilirsiniz.
Şikâyet sitelerini incelemeniz durumunda, müşterilerin yaptıkları alışverişlerdeki memnuniyetsizlik durumlarını bildirmelerinde yapılan alışverişlerde her zaman mutlaka bir kişi olumlu yazıyorsa alt sayfalarda üst üste olumsuz durumların yazdığı ifadeler yer almaktadır. Bu durumların giderilmesi ve haklarınızı en iyi şekilde değerlendirebilmeniz için en kısa sürede mağdur olduğunuz durumu sikayetsiteleri.com adresine bildirmeniz yararınıza olacaktır.
Bilinçli tüketici diye adlandırdığımız kişiler genellikle internet ortamında karşılaştıkları durumların nasıl çözüleceğini araştıran kişiler arasından çıkmaktadır. Bu kişiler haklarını aramaya devam ettiği sürece hiçbir zaman tüketiciler mağdur olmayacak ve her tüketici yüzü gülerek almış olduğu hizmetin devamlılığını talep edecektir. Sizlerin isteklerine cevap vermeyen, müşteri memnuniyetini hiçe sayan şirketleri zaman kaybetmeden paylaşmak bir diğer tüketicinin de mağdur olmasını engelleyecek ve sosyal sorumluluğunuzu yerine getirmiş olacaksınız.
Tüketicileri hiçe sayan şirketleri, firmaları, mekanları sosyal medyada paylaşmak onlara ders vereceği gibi diğer tüketicilerin de bilinçlenmesine katkıda bulunacak ve daha az tüketicinin mağdur olmasını sağlayacaktır. Tüketicilerin ürünler hakkında yaptığı yorumlar mutlaka bir çok tüketiciyi yaşayacağı sorundan uzak tutacaktır.
Bankacılık işlemleri ve müşteri güvenliği
Dünyada ve ülkemizde her alanda teknolojinin gelişmesiyle birlikte öncelikle bankacılık işlemleri olmak üzere, vergi ödeme, trafik cezası ödeme, alışveriş ve bir çok işlem artık internet ağı üzerinden kolay ve zahmetsiz bir şekilde yapılıyor. Bunun yanında tüketiciler satın aldığı ürün veya hizmetten duydukları memnuniyetsizlik ve şikayetlerini yine aynı şekilde internet kanalından şikayet siteleri ve e-devlet kapısı üzerinden kolayca yapabiliyorlar.
Ülkemizde tüketicilerin bilinçsizce yaptıkları internet alışverişleri ve ödeme işlemleri bazen tüketicilerin mağduriyetine yol açabiliyor. Online alışveriş ya da herhangi bir ödeme yapacak tüketiciler, aldatılıp dolandırılmamaları için çok dikkat etmeli ve güvenlik önlemlerini elden bırakmamalıdırlar.
Türkiye Bankalar Birliği‘nin açıklamış olduğu ‘Toplulaştırılmış İnternet Bankacılığı verilerine göre, 2013 yılının ocak – mart döneminde internet bankacılığı kullanılarak yapılan ödeme işlemlerinin adedi, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 11,4 artarak 38 milyon 204 bin olmuştur. Yani ülkemizde İnternet Bankacılığı kullanımı gün be gün artış göstermektedir. Fakat gelişen bu teknolojilerin art niyetli olarak müşteri bilgilerini elde etmeye yönelik olarak kullanılabileceği için internet işlemleri yaparken dikkatli olmalıyız.
İnternet aracılığıyla ödeme ve alışveriş yapacak olan tüketiciler alacakları bazı küçük tedbirlerle işlem güvenliğini sağlayabilirler. Peki nedir bu tedbirler? Günlük açılan sahte sitelere karşı dikkatli olunmalıdır. Sitenin güvenliğini kontrol edilmeden alışveriş yapılmamalıdır. Online sitelerden alışveriş yapılırken anne kızlık soyadı veya kredi kartı şifresi kesinlikle verilmemelidir. Ödeme yaparken kişisel bilgiler (Kullanıcı adı, hesap numarası veya şifre gibi) veya kredi kartı bilgileri girerken mutlaka sanal klavye kullanılmalıdır. Online bankacılık için kullandığınız parola banka çalışanları da dahil hiç kimseyle paylaşılmamalıdır.
Tüketicilerin internet üzerinde yaptıkları alışveriş ve işlemler ülkemiz tüketici yasalarıyla kapsamlı bir şekilde koruma altına alınmıştır. Tüketiciler herhangi bir mağduriyet durumunda Tüketici Mahkemeleri ve Hakem Heyetlerine başvurabilirler. Ayrıca onların çözmedikleri bir durumda internet üzerinden hizmet veren SikayetSiteleri.com, Sikayet.com, Tuketiciden.com gibi tüketici şikayet sitelerine müracaat edebilirler. 7 gün 24 saat online ücretsiz hizmet veren bu e-şikayet çözüm siteleri her türlü şikayetiniz ulaştığı andan itibaren uyuşmazlık yaşadığınız karşı tarafla irtibata geçerek ve sosyal sorumluluğu gereği online gücünü kullanarak mağduriyetinizi gidermek için elinden gelen her türlü çabayı göstermektedir.