TURİZM ACENTELERİ
Günümüzde tatile çıkmak, bütün bir yılın yorgunluğunu ve stresini üzerlerinden atmak isteyen tüketicilerin ekonomik olması nedeniyle çok sık tercih ettiği internet üzerinden online olarak veya turizm acentelerinden satın aldıkları erken rezervasyon ve paket tur tatillerde yaşanan problemler her geçen gün artarak devam ediyor.
Otel ve tatil köyü seçimlerinde büyük rol oynayan turizm acentelerinin gerçeği yansıtmayan fotoğraf, broşür ve tanıtım reklamları sonrasında bir çok tüketici aldatılarak veya dolandırılarak turizm acenteleri şikayetiyle tüketici şikayet siteleri ve Tüketici sorunları hakem heyetlerine şikayet başvurusunda bulunuyor. Tatilcilerin bazısı tatil köylerinde kendilerine vaat edilen özellikleri bulamazken, bazıları da yerinin ayırtılmamasından kapıda kaldığından şikayetçi oluyor. Birçok tatilci ise otele gittiklerinde klimaların olmadığını elektrik ve suların kesik olduğunu bekledikleri gibi tatil geçiremeyeceklerini anlayarak hayal kırıklığına uğruyor.
Bu nedenle tatilciler internetten online olarak veya turizm acentelerinden tatil planı yapmadan önce otelin bilindik ve güvenilir olduğuna dair internet üzerindeki sosyal medya paylaşım sitelerinden veya otel ve acente şikayet sitelerinde önceki müşterilerin otel ve turizm acentesi ile ilgili yorum ve şikayet ve eleştirilerine dikkat etmeli onları referans alarak tatil planlarını gerçekleştirmelidir. Bunun yanında turizm acentesi ile sözleşme imzalayarak mümkünse kalınacak oda ve otelle alakalı her türlü detaylı yazılı ve görsel bilgileri rezervasyonunu yaptırmadan önce belgeleyerek kesinleştirmelidir.
Ayrıca tatilcilerin anlaştığı turizm acentesinin TÜRSAB üyesi olmasına ve taahhüt edilen her türlü hizmet türünün sözleşmede detaylı olarak yazılı olmasına dikkat etmeli, ilgili turizm acentesi hakkında turizm şikayet platformları, TURSAB ve sosyal medya paylaşım sitelerinden ve ön bir araştırma yapmaları gereklidir. Tatil mağduriyetleri ile alakalı olarak TURSAB ve Tüketici şikayet platformlarına her yıl binlerce şikayet geliyor. Bu şikayetlerin büyük bir kısmı internette üzerinde ve gazetelere ilan veren sahte turizm firmalarıyla alakalı şikayetlerdir. Tüketiciler internet veya gazetelerden bulduğu bir turizm acentesiyle erken rezervasyon veya paket tur anlaşması yapıyor. Aylar öncesinden ücretini ödüyor. Fakat tatil yerine gidiyor ki ne otel var ne de acente var.
Tüketiciler herhangi bir mağduriyet durumunda maddi kayıplarının telafisi için öncelikle turizm acentesine ihtarname çekmelidir. Herhangi bir cevap alamama veya olumsuz bir cevap durumunda ise şikayete konu meblağ 1.191,52 TL’den az ise tatilciler şikayetlerini İlçe Hakem Heyetleri’ne yapmalıdır. Bu tutarın altındaki şikayetler için verilen kararlar mahkeme ilamı hükmünde olup icra aracılığıyla tahsili mümkündür. Bu tutarın üstünde ve 3.110,58 TL’ye kadar olan şikayetlerde de Tüketici sorunları hakem heyetlerine başvurulur fakat bu kararlar Tüketici Mahkemelerinde delil niteliği taşıyacaktır. Tüketici hakem heyetlerinin karar verebilecekleri üst parasal meblağ 3.110,58 TL olup, bu tutarın üzerindeki tatil şikayetlerinde Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüklerinde bulunan İl Hakem Heyetleri’ne şikayet başvurusu yapılmalıdır.
Ayrıca tatilciler şikayetçi oldukları turizm acentesi hakkında TÜRSAB, İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü ve Kültür ve Turizm Bakanlığı’na yazılı şikayette bulunabiliyor.
Ülkemizde gönüllü tüketici dernekleri ve tüketici şikayet platformlarına yaz döneminde gelen ve en fazla şikayet edilen konuların başında turizm şikayetleri yer alıyor.
Tatilciler aylar öncesinden erken rezervasyon yaptırarak satın aldığı otel ve tatil köyleriyle alakalı olarak akla hayale gelmeyecek problem ve mağduriyetler yaşıyorlar. Tüketiciler internet, gazetelerde ve sosyal medyada yayınlanan reklam ve tanıtımlar sonrasında tatil paketi satan onlarca turizm acentesi arasında en cazip ve ekonomik olanı bulup, özelliklerini okuduğu tatil köyü için ödemesini yapıyor. Fakat mükemmel bir tatil umuduyla gittiği yerde oteli görüyor ve şoka giriyor. Ya da otelin yerinde yeller esiyor.
Birçok tatilci ise turizm acentesine onca para sayarak satın aldığı oteldeki vaat edilen broşürdeki otelle gittiği otel arasında dağlar kadar fark olduğunu görüyor. Tatilciler özellikle korsan turizm acentelerinden çok ucuza satın aldıkları erken rezervasyon otelleri veya paket turları umdukları gibi çıkmayınca hayal kırıklıklarına uğruyorlar.
Tüketici derneklerine ve Hakem heyetlerine gelen tatil ve turizm firması şikayetlerinde
en fazla şikayet edilen konu turizm şirketinin rezervasyon yaptırmamış olması veya otelin doluluğu nedeniyle tüketicilerin başka otellere gönderilmesi ve tatil köylerinin daha önce belirtilen özelliklere uygun olmaması gelmektedir.
Peki tüketiciler herhangi bir mağduriyet ve şikayet durumunda haklarını nasıl arayabilirler?
Tüketicilerin tatil konusundaki şikayetlerinde muhatabı otel veya tatil köyü değil seyahat acentesidir. Bu nedenle tatilcilerin 30 gün içinde turizm seyahat acentesine şikayette bulunulması gerekiyor.
Turizm acentesi yetkililerine 30 gün içerisinde iletilmesi gereken şikayet dilekçesinde ücretin iadesi veya telafisi gibi taleplerinin de yer alması gerekmektedir. İadeli taahhütlü posta ile gönderilen bu talep sonucunda yetkili acenteden 10 gün içerisinde cevap gelmesi gerekiyor. Olumsuz bir cevap ya da cevap verilmeme durumunda tüketicinin hakkını tüketici hakem heyeti veya mahkemesinde araması gerekiyor.
Tüketici Yasası’na göre olası herhangi mağduriyet veya şikayet durumunda delil niteliği taşıması ve tatilcilerin haklarının korunması için bir tatil sözleşmesinin turizm firması ile yazılı olarak düzenlenmesi gerekmektedir. Ayrıca sözleşmenin bir nüshası ve tanıtım broşürünün de da tüketicide kalması gerekiyor.
Doğru ve düzgün yapılmış bir sözleşme herhangi bir mağduriyet ve haksızlık durumunda tüketicilerin en büyük dayanağıdır.